Akt prawny, który jest podstawą wdrażania systemu HACCP to Ustawa z dnia 25.08.2006 o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Wprowadzenie go jest obowiązkowe odkąd Polska przystąpiła do Unii Europejskiej.
Wprowadzenie systemu HACCP wymaga czasu i zaangażowania całego zespołu. Aby mieć pewność, że został on przygotowany prawidłowo, można skorzystać z oferty firm prowadzących konsultacje w zakresie systemów zarządzania jakością. Warto postawić na wieloletnie doświadczenie i profesjonalizm, jakim cechuje się przedsiębiorstwo Pakuła Consulting. Oprócz wdrażania systemu HACCP, pomagają także uzyskać certyfikaty ISO, IFS oraz BRC.
System Analizy Zagrożeń i Krytycznym Punktów Kontrolnych (HACCP) funkcjonuje według następujących zasad:
Wdrożenie systemu HACCP wymaga działania według ściśle określonego schematu. Jest to 12 punktów, które dążą do perfekcyjnej znajomości zagrożeń i skutecznych metod ich zapobiegania:
Prawidłowo funkcjonujący system HACCP na terenie zakładu pozwala ujednolicić i przyspieszyć wiele procesów. Dzięki temu zmniejszają się koszty produkcji. Wyroby stają sie powtarzalne, zgodne z obowiązującymi procedurami, co pozwala na zdobycie zaufania wśród konsumentów. Takie przedsiębiorstwo ma również stabilną pozycję na rynku. Zatrudnieni pracownicy są bardziej zaangażowani – czują odpowiedzialność, muszą pilnować dyscypliny, ponieważ wszystkie kluczowe procesy są monitorowane.
W celu uzyskania i utrzymania certyfikatu HACCP należy prowadzić księgę monitorującą działanie całego systemu. Powinna się ona składać z trzech rozdziałów:
Należy zauważyć, że księgę HACCP zawsze trzeba zindywidualizować pod dane przedsiębiorstwo – inaczej będzie wyglądać dla zakładu produkującego żywność, a inaczej dla restauracji. Niezależnie od typu działalności – wprowadzenie systemu HACCP daje jedną, główną korzyść – mamy pewność, że produkowane przez nas wyroby są bezpieczne dla zdrowia konsumentów. W przypadku wystąpienia zatrucia pokarmowego zostały zgromadzone dowody, które pozwalają unikać konsekwencji prawnych.
Artykuł partnerski.